Amandelen

wp_20160922_018

In het dorp had een man zijn garagepoort openstaan. Hij zat voor een groot houtblok. Hij legde er een amandel op en sloeg de noot met een hamer stuk. Het was de tijd van de amandelen, in de streek waar ik de voorbije twee weken verbleef. Elders in het dorp koppelden oude mannen een amandelpelmachine aan de motor van hun kleine tractor, of zelfs aan die van hun wagen, en maakten vervolgens een hels kabaal. Maar deze man niet. Ik wandelde verder door het dorp. Ik dronk een glas bij de bar met de wifi en checkte mijn mails. Toen ik terugkwam zat de man daar nog steeds en legde kalm een nieuwe amandel op het houtblok. Die voormiddag ontdekte ik ook hoe stil het in het dorp is – afgezien van de amandelpellers – en ook dat de mensen hier nog liedjes zingen, gewoon, als ze over straat lopen.

Het woord aan jou

