11393272_10153543887634994_4884089411932645143_n

Bij Uitgeverij Cossee leest iedereen je boek, zei iemand me. En dat bleek ook zo te zijn. Op 11 juni, rond lunchtijd, zat ik op het eerste verdiep van het Cosseehuis ‘aan het mooiste pleintje van Amsterdam’ met rondom mij het hele Cossee-team. En ja, ze hadden ‘Dat is wat ik bemin’  allemaal gelezen. Het schijnt een traditie te zijn:  je wordt helemaal uitgevraagd. Hoe je op het idee gekomen bent van je verhaal.  Hoe het dan verder gegroeid is, wat volgens jou de thema’s zijn. Waarom je personages doen wat ze doen. En ieder teamlid vertelt wat hij of zij mooi vond in het verhaal, wat hem of haar raakte, welke thema’s hij of zij erin terugvond. Ik vertelde over een ontmoeting, ooit, met een everzwijn, toen ik in mijn eentje verdwaald was in een Toscaans woud. Het was een spannend moment maar ik kan het navertellen en de ervaring vormt wellicht de kern van ‘Dat is wat ik bemin’.  En ik vertelde over mijn vader, die veel te vroeg gestorven is, en hoe dat zijn weg vond in mijn roman. Over de eerste keer dat ik de wandtapijtenreeks van De Dame met de eenhoorn zag, met  mijn toenmalig lief in Parijs. Over Paul Verhaeghen, de auteur van Omega Minor, die me voor het eerst meenam naar de Waterlelies van Monet. Over onze vakanties in Cucuron en dat ik daar ben gaan rondvragen wat die twee gedenkstenen boven op de berg te betekenen hadden, een voor een man, een voor een everzwijn. ‘En?’ vroeg uitgever Christoph Buchwald met grote ogen. ‘Ben je daar iets te weten gekomen? Deden ze er geheimzinnig over?’ De waarheid is dat de mensen die ik erover aansprak niet van die stenen wisten. En dat gaf me de kans om het verhaal in mijn verbeelding te laten groeien.  Een goed verhaal wordt een werkelijkheid op zich. In die werkelijkheid verwijzen die stenen op de berg, ze staan er echt, naar een gebeurtenis die een groot taboe is geworden in het dorp. Daarom was mijn uitgever zo benieuwd naar de reacties van de mensen van Cucuron.  Een groter compliment kan ik me niet inbeelden.

Het woord aan jou

